We gaan nog twee keer los met de Friday Masterclass!

Beste allen,


Na een bizarre tijd, mogen de kin


LEES VERDER

Gezocht, meisjes C keepers

Zowel voor de lijn- als breedteteams zoekt Hurley keepers voor meisjes C.&n


LEES VERDER

Coronavirus, KNHB update

Update 23 mei: 'volle' velden en enthousiasme weer terug!


LEES VERDER

Hurley Helden

Ondanks dat we een tijdje niet mochten hockeyen gebeurde er achter de scher


LEES VERDER

Nog ruimte voor Bosuiltjes-jongens voor komend seizoen

De huidige Bosuiltjes zijn weer begonnen op zaterdagmorgen in het Amste


LEES VERDER

Jeugd “HR personeelsbeleid” (vrijwilliger) gevraagd!

Jeugd "HR personeelsbeleid” (vrijwilliger) gevraagd!

Het li


LEES VERDER

Sportways kampen

Een hele zomervakantie zonder hockey? Echt niet!
Zie jij nu al op t


LEES VERDER
 

Juf Joëlle weer voor de klas

11-5-2020 Tophockey Dames 1

Foto: ©Kees Boelhouwer, kbfoto.nl


Juf Joëlle weer voor de klas,
(artikel met dank aan hockey.nl)

Na een lange periode van online lesgeven mag Joëlle Ketting weer voor de klas staan. Dankzij de versoepeling van de coronamaatregelen openen de basisscholen maandag de deuren. De speelster van Hurley is leerkracht op de Bos en Vaart school in Haarlem. Het zal de eerste dagen, misschien wel de hele week, wennen zijn aan het ‘nieuwe’ normaal.
‘Als leerkracht ben ik erg gewend aan contact’, begint Ketting. ‘Bepaalde dingen doe ik automatisch en die moet ik nu op een andere manier oplossen. Het wordt een grote uitdaging.’

Oplossingen
‘Er komen ook nieuwe kindjes naar school, want die zijn in de afgelopen periode vier jaar geworden. Zij moeten door de ouders voor het hek van de school worden afgezet. Hoe ga je daar mee om? Wat doe als een kindje gaat huilen? Normaal gesproken neem je hem of haar op schoot om te troosten. En, wat ga je doen als een kleuter valt?’

Ketting: ‘Ik ben benieuwd hoe we daarmee omgaan, maar ik denk dat we als leerkrachten er wel iets op bedenken. We zijn immers inventief genoeg, zeker als het gaat om bedenken van oplossingen. Je kan bijvoorbeeld de kinderen elkaar laten troosten, al is ons streven dat ook leerlingen onderling natuurlijk niet te veel contact hebben. Het is vooral afwachten hoe alles gaat lopen. Bepaalde dingen gaan zoals ze gaan en sommige zaken zullen zichzelf oplossen.’

Basisscholen op slot
Nadat eind februari de eerste patiënt met het coronavirus in Nederland werd vastgesteld, kwam de regering met beperkende maatregelen. De intelligente lockdown betekende dat de bassisscholen de deuren vanaf 16 maart moesten sluiten.
‘We zagen het al een beetje aankomen’, zegt Ketting, ‘en ook dat dit niet van korte duur zou zijn. De school is daarom snel aan de slag gegaan. De docenten kregen een stoomcursus online werken en konden thuis aan de slag met de MacBook van school. Ook stelde de school iPads beschikbaar voor kinderen die er geen hadden. Ik heb weinig klachten gehoord op school en kan niets anders dan positief zijn over de manier waarop dit is opgepakt.’

Lesgeven
Drie dagen in de week geeft Ketting les op Bos en Vaart: op maandag groep één en twee, op woensdag groep zeven en vrijdag groep vijf. De afgelopen periode gebeurde dat lesgeven dus door de coronamaatregelen in een andere setting: niet klassikaal, maar online.
‘Je bent niet alleen met rekenen bezig, maar ook met het maken van creatieve filmpjes. Zo ben ik in Ermelo een schaapherder gaan interviewen. Hij vertelde over zijn beroep en over de schapen. Je probeert de lessen zo leuk en interessant mogelijk te maken voor de kinderen. Natuurlijk loop je ook tegen dingen aan. Zo had ik een filmpje gemaakt dat te lang was om te uploaden, dus die moest ik korter maken.’

Positief uitgepakt
Ondanks dat Ketting het directe contact met haar leerlingen heeft gemist, denkt ze dat het thuisonderwijs ook goed is geweest voor de kinderen. ‘Ik denk niet dat ze er slechter van zijn geworden en ben er niet per se van overtuigd dat je meer leert uit de lesboeken. Voor bepaalde kinderen is het positief geweest.’

Ketting: ‘Op school heb je te maken met verschillende kinderen. De één leert wat sneller dan de ander. Als je je altijd gehaast voelt en keihard moet werken om het bij te houden, heb je het lastiger op school. Thuis kun je in je eigen tempo en op je eigen manier werken. De wat snellere kinderen hoeven niet te wachten en kunnen wat extra werken. Bij het thuisleren werkt iedereen op zijn eigen niveau.’

Ouders
En, zo voegt Ketting toe: ‘Ik denk dat ouders nu ook inzien hoeveel geduld een docent moet hebben, ze zullen soms best hebben gedacht: moet ik dit nu nog een keer uitleggen?’
Naast haar werk op de basisschool geeft Ketting twee keer in de week Nederlands aan buitenlandse jeugdspelers van voetbalclub Ajax op de School van de Toekomst. ‘De meesten zijn terug naar hun land van herkomst gegaan, dus ik bel nu met hen. Dat gaat goed, hoewel ik wel rekening moet houden met de verschillende tijdzones.’

Groen licht
Maandag keren de kinderen terug naar school na een periode die langer duurde dan de zomervakantie, nadat premier Mark Rutte twee weken geleden het licht op groen had gezet om de basisscholen na de Meivakantie weer te openen. ‘Aan de ene kant ben ik blij dat we weer open gaan. De afgelopen periode was ergens ook wel eenzaam. Ik heb het vak gekozen vanwege het contact met de leerlingen’, zegt Ketting.

‘Aan de andere kant vraag ik me af of het verantwoord is om nu les te geven. Kinderen kunnen besmet raken met het coronavirus. De gevolgen zijn voor hen misschien minder heftig, maar kunnen zij het virus overdragen? Leerkrachten boven de zestig mogen hun kleinkinderen niet zien, ikzelf moet op anderhalve meter van mijn neefjes en nichtjes blijven maar we mogen wel voor de klas staan. Dat vind ik wel lastig. Ik moet vertrouwen op de overheid, maar gaan we nu open omdat het kan of omdat de ouders moeten werken?’